Thursday 16 February 2012

DULU DAN SEKARANG

Dulu          : bertembung pelajar di sekolah " Assalamualaikum cikgu" 
Sekarang  : bertembung pelajar di sekolah "pelajar wat derk je wat2 mcm tak nmpk yg cikgu lalu sblh dia".


Dulu         
cikgu     : ok kelas, siapkan nota hari ni jgk kalau tak sy tak benarkan awk rehat.
pelajar   : Baik cikgu!

Sekarang 
cikgu     : ok kelas, siapkan nota hari ni jgk kalau tak sy tak benarkan awk rehat.
pelajar   : mana boleh cikgu, saya cakap kat ayah saya!



Dulu
cikgu       : kelas, tlg lengkapkan latihan yang saya bagi hari ni.
pelajar     : okey cikgu!

Sekarang :
cikgu       : kelas, tlg lengkapkan latihan yang saya bagi hari ni.
pelajar    : suka hati sayalah! 

Dulu      
cikgu      :awk tolong saya letakkan buku ni kat atas meja saya ye.. 
pelajar   : boleh cikgu!

Sekarang 
cikgu     : awk tolong saya letakkan buku ni atas meja saya ye..
pelajar  : Tak nak lah cikgu, kaki saya sakitlah. 
cikgu    : ok (bengang lalu membawa sndiri buku2 tu) hampeh nye budak!


Dulu        : nampak cikgu keluar kereta bawak banyak barang berebut-rebut pelajar nak tolong bawakkan.
                 dapat pahala katanya n bio senang nak jwb exam. 
sekarang : nampak cikgu keluar keta bawak banyak barang berebut-rebut pelajar tolong tengokkan!

Dulu        : kalau cikgu marah semua pelajar tertunduk-tunduk takut nak angkat muka.
Sekarang : kalau cikgu marah pelajar angkat muka dengan mata yang membulat kalau boleh cikgu tu nak dia
                makan! huh..

Apa dah JADI??? Zaman dah berubah. semua nilai-nilai murni pun dah tak de lg.. sedih rasanya. 
Yang peliknya mak bapak zaman skrg ni anak mengadu sikit terus2 je percaya xsoal selidik terus serang sekolah!
Hallo young parents, org dulu pon jd mak bapak jgk, org dulu hntr ank g skolah jugak n ank2 diaorg BERJAYA je masuk U n keje baik2..
Cikgu pun banyak lagi keje lain daripada nak DERA anak tuan/puan yg terhormat tu... 

LAst But Not Least, sungguh besar CABARAN dlm profesion ini.. Dulu dan Sekarang mmg tak sama. Jurangnya jelas ternyata,, Maka sungguh mulia bagi mereka yang sedang, telah dan akan terus bersabar bagi memartabatkan profesion ini!











TERIMA KASIH SUDI BACA!!

3 comments:

NoorGie said...

just 3 words for you dear...

NOW YOU KNOW!!

Semoga terus tabah sebagai seorang guru!!

the secret life of elly said...

iyelh teacher.. seb bek lah mnt bdg ni...huhu

budak ciput said...

u are absolutely right............!!!!!