Monday 20 February 2012

SIKAP ORANG MELAYU

Kejadian belaku di terminal Bas Larki. jam 10.00 pg.. Mestilah aku yg jd mangsa!
ok, arini kunun2 percubaan aku balik nek bas ke larkin then ambik teksi balik ke permas.

Pakcik Teksi : dik nk g mane?
Elly Cute       : Permas Jaya
Pakcik Teksi : ok RM 25.00
Elly Cute       : mak oiii mahalnye (dlm hati) hehe.. dgn pantas aku kol housemate aku tanye hrga dia naik tksi dr larkin sblum ni.. katanya RM16.00 je.. 
Pakcik Teksi : jd x dik? adik nk berapa?
Elly Cute       : x lah pakcik, slalu Rm16.00 je..
Pakcik Teksi : ok, nek teksi meter lah.. 

Cuba teka bape aku kena dgn teksi bermeter dgn jrk xsampai 15 minit kat JB ni?
RM35.00!!!!

Kesimpulan yg aku boleh buat melalui kejadian td :

1) Org Melayu mmg takkan tlg org Melayu.. ape slhnye pakcik tu bgtau keadaan yg sbnar yg teksi bermeter lg mahal dr offer dy kat aku.. ni dy ambik kesempatan nk kenakan aku balik sbb aku tak jd ambik teksi dy... Melayu suka Dengki! sikap yg tak pernah org melayu ambik serius. tp kalau ckp gni ngan org melayu tau plak mrh.. aku pun melayu jugak.

2) kadar sara hidup kat JB ni mmg mahal. dulu kwn abg aku pernah ckp yg hdp di JB lg tinggi kosnye berbanding KL.. Now, aku mmg stuju.. dulu aku kat KL xpernah kena byr sampai RM35.00 dlm ms xsampai 15 mnt naik teksi... 

3) Kesian org2 yg naik teksi kat Larkin tu.. mesti bukan aku je yg prnah jd mangsa kan an an????

4) Buat kerja biar ikhlas... baru rezeki kita murah.. jgn ada hasad dengki pada org lain baru rezeki kita berkat.. 


Ya Allah kau bglah pakcik td tu hidayah dan petunjuk...
TERIMA KASIH SUDI BACA!!

No comments: