Thursday 21 February 2013

Tips Berhadapan dgn Bos yang cerewet dan Mengurus Stress

Kenapa saya pilih tajuk ini untuk entry kali ni ye?
Hmm dipendekkan cerita beginilah ye, saya ni kat sekolah ada banyak bos. Yelah kan semua Penolong Kanan kat sekolah tu semuanya bos saya. Jadi semuanya ada permintaan masing-masing mengikut citarasa masing-masing. 'Demanding' orang jawa kata. Jadi kita yang orang bawahan ni terpaksalah menurut perintah... huhu

Dan baru-baru ini saya mendapati salah seorang daripada bos saya ini teramatlah teliti.. bahasa nakalnya CEREWET maaaa. Semalam saya tersangat la stress disebabkan ingin memenuhi kecerewetan bos ini.. Hampir saja dikunci dalam bilik guru kerana nak menyiapkan kerja yang sebenarnya dah siap.. Ada Faham??? heehehe

cukupla tu tak perlu cerita details sgt ye tak? Yang saya nak tekankan kat sini adalah bagaimana nak berhadapan dgn org yang cerewet ni... Ini penting supaya kita tdk MENAMBAH STRESS yang dah mmg sedia ada.. akhirnya mud kita juga yg swing2 kan.. Ini adalah beberapa tips yang boleh diamalkan tp bukan saya lah yang reka, saya dpt melalui pembacaan. Tujuannya, utk menyelamatkan diri saya dari stress yang melampau.. saya tak nak jadi gila.. heee ok sila view tips di link berikut :


Terima kasih la kpd pakar how to sbb berkongsi tips yang di atas. Setidak-tidaknya dapatla saya control stress saya ni. heee
Nak berkongsi sedikit maklumat yang diperoleh dari kursus yang saya attend 2 hari ni..

Dari Dr. Rohayah Pakar kesihatan keluarga klinik kesihatan Masai beliau berkata :

Menurut kajian yang dilakukan, orang pertama yang paling stress adalah Perdana Menteri 

Golongan kedua paling stress adalah para doktor

 Golongan Ketiga paling stress tak mustahil adalah GURU!

Beliau berkata lagi orang yang stress mudah dapat darah tinggi dan darah tinggi yang tak terkawal akan mengakibatkan STROKE!!!!
Haaaaaaaaaaaaaaa cikgu2 takut tak???
Kalau takut baik kita buat apa yang pakar how to tu bgtau.. Tak dapat hilangkan stress sekurang-kurangnya kita dapat kawal stress diri kita cukup la kan... Yelah manalah ada keje yang tak stress kan... 

Ok di bawah ni saya bg extra mcm mana kita nak menguruskan stress.


  
ok sekarang........................................................

tarik nafas... lepas.
tarik nafas... lepas
tarik nafas... lepas

 p/s : Jangan sampai terkentut sudah.. heeeee

Bye2.. :-)  Selamat mengurus stress!                                                                   

TERIMA KASIH SUDI BACA!!

No comments: